Ολο και μεγαλύτερο χώρο στην εξυπηρέτηση και στην εμπειρία του επισκέπτη αποκτούν, άμεσα ή έμμεσα, οι νέες τεχνολογίες.

Μία από τις πιο συναρπαστικές τεχνολογίες, αυτή του συνδυασμού της ρομποτικής με την τεχνητή νοημοσύνη, έκανε ήδη το ντεμπούτο της στον χώρο των ξενοδοχείων.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας διαχείρισης ξενοδοχείων RAR Hospitality, Ρόμπερ Ράους, η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική είναι μια πραγματικότητα και θα συνεχίσει να εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς μέσα στην τουριστική βιομηχανία, αντικαθιστώντας καθήκοντα που μέχρι πρότινος απαιτούσαν ανθρώπινη παρουσία. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να θεωρηθεί περισσότερο θετική παρά αρνητική, εξηγεί ο Ράους.

Ενα από τα πλεονεκτήματα των ρομπότ είναι ότι θα προσφέρουν στους επαγγελματίες του τουρισμού δεδομένα σχετικά με τη χρήση υπηρεσιών που κάνουν οι ταξιδιώτες.

Για παράδειγμα, στο ξενοδοχείο Fairfield Inn & Suites California, που άνοιξε τον περασμένο Μάιο στην Καλιφόρνια, «δουλεύει» ο Hubert, ένας από τους πρώτους υπαλλήλους-ρομπότ.

Ο Hubert είναι πολύ συμπαθής στους επισκέπτες, έχει αυξήσει τα επίπεδα ικανοποίησής τους, τριπλασίασε τις προοπτικές πωλήσεων στα καταστήματα, ελάττωσε την ανάγκη ενασχόλησης του προσωπικού με παραδοσιακές υπηρεσίες και προσφέρει ασφάλεια τη νύχτα.

Επίσης, μετακινείται με άνεση στους χώρους του ξενοδοχείου, μπαίνοντας ακόμη και στο ασανσέρ για να φθάσει μέχρι τα δωμάτια των επισκεπτών.

Τα ξενοδοχεία, αργά ή γρήγορα, θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν ρομπότ τόσο για την εξυπηρέτηση όσο και την ικανοποίηση πελατών τους, με σκοπό την εξοικονόμηση του κόστους μισθοδοσίας. Ηδη, η εταιρεία Maidbot ανέπτυξε ένα ρομπότ για την καθαριότητα, τη Rosie, ενώ η αλυσίδα Hilton έχει την Connie (ρομπότ) στην υποδοχή των πελατών.

Μπορεί η τάση αυτή να θέτει σε κίνδυνο την απασχόληση για πολλούς εργαζομένους στον ξενοδοχειακό κλάδο, ωστόσο εκτιμάται ότι δεν θα οδηγήσει σε μαζικό πρόβλημα απασχόλησης, επισημαίνει ο Ράους. Απεναντίας, προσθέτει, μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στα κέρδη των μονάδων, καθώς το κόστος κεφαλαίου αντικαθιστά το κόστος εργασίας, ενώ την ίδια ώρα μπορεί να απαιτεί την εκπαίδευση των εργαζομένων για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων.

Μια άλλη τεχνολογική τάση που παρουσιάζεται στον χώρο των ξενοδοχείων είναι η εικονική πραγματικότητα (virtual reality). Τα ξενοδοχεία αναπτύσσουν ήδη την τεχνολογία αυτή, προκειμένου να διαθέτουν στην αγορά τα δωμάτιά τους, να πωλούν εμπειρίες και να προσφέρουν στους επισκέπτες τη δυνατότητα να δοκιμάσουν πριν ακόμα το ζήσουν.

Η εικονική πραγματικότητα επιτρέπει στα ξενοδοχεία να προσφέρουν πανοραμική θέα 360 μοιρών από τα δωμάτιά τους, ενώ οι πελάτες μπορούν να ζητούν μέσω της νέας τεχνολογίας τα τηλεοπτικά προγράμματα της προτίμησής τους, να κάνουν κράτηση φαγητού και να ελέγχουν τις ρυθμίσεις του δωματίου τους.

Επίσης, η χρήση ενός ρομπότ cobot (συνεργατικό ρομπότ) στην καθαριότητα του ξενοδοχείου μειώνει τον χρόνο καθαρισμού των δωματίων και ξεκουράζει τους εργαζομένους στην καθαριότητα.

Πάντως, δεν είναι μόνο τα ρομπότ που… πιάνουν δουλειά στα ξενοδοχεία. Ηδη στο προσκήνιο έρχονται κι άλλες εφαρμογές, κυρίως στο πεδίο της διαχείρισης των πελατών, καθώς οι απαιτήσεις στον τομέα αυτόν αλλάζουν.

Στο πλαίσιο αυτό, προσφέρονται ήδη υπηρεσίες «τσεκ ιν» και «τσεκ άουτ» με την εφαρμογή «self service», η οποία παρέχεται μέσα από ειδικούς ψηφιακούς σταθμούς αλλά και μέσω εφαρμογών ή browser.

Με τη «self service», ο επισκέπτης μπορεί να ανανεώσει το προφίλ του, να δει τον λογαριασμό του, να παραγγείλει υπηρεσίες, να στείλει μήνυμα στο ξενοδοχείο και να ορίσει την κατάσταση καθαριότητας στο δωμάτιό του.

Επίσης, μπορεί να στείλει μήνυμα από τη συσκευή του (έξυπνο κινητό ή tablet) στην υποδοχή, στην εικονική υποδοχή, στις υπηρεσίες καθαριότητας, στις κρατήσεις – σε οποιοδήποτε τμήμα του ξενοδοχείου.

Πηγή : Τα Νέα